BESZÁMOLÓK


2017.01.24.  Foglalkozás 5-12 évesekkel 

Ha utaznék, egy titkos világot fedeznék fel….s ha járművet építenék hozzá, olyan lenne, mely csak az álmokban utazik, s felfedezném a csillagokat…

Ha egyszer útnak indulsz, legyen nálad egy erős füzet, mely elbírja ezernyi kalandodat, s egy iránytűd, mely a vágyakkal működik, hogy mindig megtaláld a neked legjobb utat…

Ha ez megvolna…szükség lesz egy járműre, lehet, hogy kavicsokat szippant ormányával, mert a tankja egy kőüzem….vagy répa az eleje, hogy a hegyeken áttúrjon vele…néha a kocsinak vannak lábai, a lábujjakról nem is beszélve, s ha eléje parazsat szórsz az útra, kapaszkodj, mert a sok láb bizony megered! Azt mondod, lehetetlen?...

…hát akkor mesélek még… amikor a titkosított ŰRSÍP83-as űrjárgánnyal (mely tökéletesen működik víz vagy szárazföldi utazások alkalmával is ) a bátor és víg kedélyű legénység felemelkedett, s elhagyta a Föld nevű bolygót. Miután rakétánk lecsatlakozott a járműről, elindultunk a lehetetlen felé. A galaxis teljes egészében körülvett minket, s elsuhantunk megannyi bolygó mellett.

A legénység elképesztő profizmussal vette az akadályokat és irányította a csillagvizsgálókkal felszerelt űrjárművét…

Így történt, hogy egyik társunk éles szemével (s persze a hatalmas csillagvizsgáló segítségével) meglátta a tündöklő VEGOZIRISZT! VEGOZIRISZ, a lehetetlen bolygó, melyen minden megtörténik, ami lehetetlen. Ezüstös földjét furcsa lények lakják, melyek barátságosak, ha nem nézed őket furcsának. Nekünk sikerült, bár néha azért szemöldökráncolva összenéztünk… kiderült, hogy a furcsa lényecskék furcsán járnak, ha járnak, mert van amelyik tud úszni is, repülni is, sőt olyan is van, amelyik fél testével a szárazföldön, s a másik felével a vízben él! Van, amelyiknek nincs is lába, és senki sem tudja mégis, hogyan mászik fel a fára, ahol él, ezt még senki sem látta.

Aztán furcsa szaguk van, olyat még nem éreztél, a hangjuk pedig elképesztő. Van, amelyik ha énekel, megered felette az eső, s mivel fél testét pikkely fedi,  hangját sokszor előveszi…

De ha összegeznem kéne, mind nagyon kedves teremtés, így a legénység egy-egy lényecskének búvóhelyén szállt meg éjszakára, s bizony az Útinapló oldalai sem maradtak üresen aznap este, ennyi lehetetlen dolgot látva…


Reggel elköszöntünk, majd elkészítettük a csillagtérképet, hogy segítségével újra útnak indulhassunk!






































































































2016.05.18.  Foglalkozás 5-12 évesekkel 


Egyszer nagyon régen, egy bölcs öreg történetében hallottunk először egy elveszett világról, melyet elnyelt az óceán. Azóta titkok őrzik a legendát, senki nem látta, senki nem hallotta hová tűnt a város, mely némán nyugszik a víz mélyén. Csak időnként merészkedik egy-egy bátor felfedező a legenda nyomába.


Ha behunyod a szemed és gondolatban úszol az óceán mélyén, megelevenedik előtted az elképzelt város, a kapuőrök, az oszlopok, s a paloták kupoláin néha megcsillanó furcsa fény. Ha mozdulatlanul, csendben figyelsz, akkor látod csak, hogy a néhai épületromok falai közé új élet költözött. 
























































































2016.05.08.  Foglalkozás 5-12 évesekkel


Egyik legkedvesebb munkánk volt a héten!
Szuper csapatmunka, lelkes szereplők, íme a híres alkotások megidézése! :)



Képek lent-->























































































2016.05.04.  Foglalkozás 5-12 évesekkel

Lelkes készülődés volt múlt héten Anyák napjára!

Miközben mindenki gondosan készítette kis meglepetését, ismerkedtünk az akvarell tulajdonságaival. Összefolyattuk a színeket, melyek nagyon izgalmas "virágfoltokat" hagytak a papíron. Megnéztük, hogy egy-egy szín összepárosításánál milyen harmadik szín képződik. Miután felfedezték a gyerekek, hogy milyen izgalmasan futnak egymásba a színek bővebb víz használatával, hosszan belemerültek a kísérletezésbe. A megszáradt foltokat kiegészítettük fekete tussal, melyhez kis fapálcát használtunk, és fehér temperával, melyet fültisztító pálca segítségével "pontoztunk" fel a virágszirmokba.

Gyönyörű ládára való csokrok születtek :)




























































































2016.05.03.  Foglalkozás 5-12 évesekkel

Már gondolkodtatok azon, hogy milyen világ rejtőzhet a föld alatt?

Mi megpróbáltuk elképzelni az elmúlt hetekben, milyen hétköznapjai vannak a lenti világ lakóinak :) 
Ehhez egy nyomat technikát használtunk, amellyel elkészítettük a Föld alatti alagutakat, majd ezekbe rajzoltuk bele a kis élőlények mindennapjait.
Beszélgettünk a föld alatt élő állatokról, viselkedésükről, kinézetükről, szokásaikról. Megnéztük a föld alatti lakhelyüket és az elképesztő rendszert, amit ott létrehoztak. Na meg szóba kerültek a föld alatti furcsa lények, akik mindenféle titkos küldetésben vesznek részt, és csak éjjel merészkednek a felszínre...
Így, most már világossá vált számunkra, hogy pazar világ ez itt lent, hangyamozi, vakond étterem, titkos szobák, kincsestárak, hangyasuli, medencés park...nem semmi!
A nyomat technikával készítettünk szabad témájú képeket is, mindenki magának komponálhatta a színeket.


Ne feledd, soha nem tudhatod, hogy a Te lábad alatt éppen kik laknak! :)







































































































2016.04.20.  Foglalkozás 5-12 évesekkel

Végre itt a jó idő, így az elmúlt hetekben egy színes, könnyed témát választottunk, amivel egy kicsit ki is léphettünk a falak közül :)

A BUBORÉK, buborékfújás minden gyerkőc számára egy ismert és kedvelt időtöltés! Ha máshol nem is, de fürdés vagy kakaó "bugyogtatás" közben már találkoztunk vele :)
Az elmúlt hetekben megismerkedtünk azzal, hogyan készíthetünk házilag buborékfújó pálcát, egyszerűen drótból és pár színes díszítő hozzávalóból! Teszteltük a méreteket, a formákat, mindenki kikísérletezett egy számára megfelelő eszközt a legnagyobb buborékhoz, vagy a legtermékenyebb sorozatlövőhöz :) Ismerkedtünk a kombinált fogó használatával.
Ezután buborékfolyadékot készítettünk és kezdődhetett a móka! Az udvaron kívántunk is, hogy az első buborékunk messzire repítse álmainkat!

Ezután munkához láttunk, és egy olyan vicces technikát alkalmaztunk, amivel csodaszép "csillámló vízfelszínt" hoztunk létre. Mindenki kedvére "bugyogtathatta" a színes folyadékot a szívószálakkal, hiszen az volt a lényeg, hogy a feltornyosuló buborékhalmaz kimásszon az üvegből és beterítse a kartonunkat. A gyerekek jókat mulattak a buborékszörnyeken :) A halmazok mintázata azt juttatta eszünkbe, amikor a napsugár megcsillan a víz felszínén!  
A szikrázó nap melegében egyszer csak egy gyönyörű szitakötő reppent a víz közelébe, ámulattal figyeltük őt.







































































2016.04.06.  Foglalkozás 5-12 évesekkel


Az elmúlt hetekben automata színházakat készítettünk. Megismerkedtünk egy olyan egyszerű mechanikával, melynek segítségével életre kelthettük elképzelt hőseinket! 
Az életképekben megjelent vívó harcos a várpalota előtt, állatok a hegyek tövében, táncosnők a színpadon és a tükör előtt, farkát kergető kutyus a gazdijával, mindent elsöprő hurrikán, nyulat pásztázó sas és még sok más ötletes megoldás :)

Videónkban megnézhetitek a mozgó alkotásokat!






































2016.03.12.  Foglalkozás 5-12 évesekkel


Annyi minden történt!
Miután felszálltunk a hőlégballonnal, őrületes viharba keveredtünk....rángatott minket a szél jobbra-balra, dörgött, villámlott, egyszer csak eldurrant a ballonunk, és zuhantunk nagy sebességgel a Föld felé! Amikor földet értünk, a hatalmas ponyva ránk ereszkedett, sötét volt alatta, azt sem tudtuk hol vagyunk! Kikeveredve alóla láttuk, hogy víz vesz minket körös-körül, egy szigeten landoltunk. Különös egy sziget volt ez, furcsa érzésünk támadt, s mielőtt aggódva feltettük volna a kérdést, innen hogyan tovább, egyik kis bajtárunk észrevett egy papírost az egyik szikla tövében. Egy térkép volt az! A térképen felismertük a helyet, ahol éppen voltunk, és láttuk a rajzon, hogy egy kijelölt út mutat a sűrű rengeteg felé. Hát elindultunk! Sok veszély leselkedett ránk, omladozó sziklafalak, mocsaras területek, ismeretlen állatok és növények, majd a szárazföld véget ért, és a jelölés az óceánon keresztül egy kisebb sziget felé mutatott. Úsznunk kellett, majd a szigethez érve egy magas hegyet láttunk, ennek a tetején egy tornyot, melyet egy sárkány őrzött. Pisszenni sem mertünk, hogy nehogy felébresszük a nagy vadat, felosontunk hát, s találtunk egy ládikát.
A ládikában volt élelem és egy koszos, megviselt papíros. A papíroson az állt, hogyan juthatunk haza a szigetről, és milyen kincseket rejt ez a piciny szárazföld.
Bárkát kellett építenünk abból, amit a szigeten találtunk, majd a csillogó homokból kincseket kellett készítenünk. Sajnos a bárka csak minket bírt el, így kincseinket el kellett rejtenünk. Ehhez térképet készítettünk, hogy visszatértünkkor megtaláljuk őket!
Majd útnak indítottuk nagy hajónkat, melynek nevet adtunk, s melyen mindenki megkapta feladatát a kinevezett kapitánytól. A bárkán távcsövek készültek, hogy lássuk a szárazföldet és a kalózokat. Hánykolódtunk a vízen, a vihar sem került el minket...mindenkinek fedezékbe kellett vonulnia....majd egy csendes éjszakán, amikor a legénység legmélyebb álmát aludta, a bárka kisodródott egy elképesztően furcsa helyre....ilyet még nem láttatok! A növények, az állatok, az épületek!!! Mintha minden a feje tetejére állt volna, minden annyira furcsa és más volt! Ezt meg kellett örökítenünk, így árnyékukat lerajzoltuk, majd kis üvegcsékben hoztunk magunkkal pár különös példányt belőlük!
Soha nem feledjük ezt a bámulatos utazást!




























































































2016.03.05.  Foglalkozás 5-12 évesekkel


Néztél már le a magasból? A Földről távolodva elnémul a világ, csak a szellő és a napsugarak játékát érezzük az arcunkon. Megnyílik alattunk a táj, és a nagy dolgok apróvá lesznek. Mintákat rajzolnak az utak, az utcák, melyekben lakunk, az erdők, a tisztások, a veteményesek, a vonat sínek. Fentről minden olyan nyugodtnak, békésnek tűnik, csak a gondolataink vannak velünk, az álmaink.
A léggömbök fesztiválján több száz hőlégballon indul útnak, és színes ruhájukkal felöltöztetik az egész égboltot! 
Az elmúlt hetekben mi is útnak indultunk. Miután gondos munkával elkészültek a nagy gömbök, papíron megterveztük a mintájukat. Száradás után kifestettük őket, születtek egészen szokatlan formájúak is :)
Készítettünk kosarat, ezeket rögzítettük a ballonokhoz. Persze az utasok sem maradhattak el! Mindenki elképzelte, hová repül a légballonján, és kit szeretne erre az elképesztő utazásra magával vinni. Így kaptak lehetőséget anyukák, apukák, tesók, barátok, kutyák, cicák, focisták, minionok, bohócok, egerek egy felejthetetlen élményhez :)
Majd lefestettük, hogy mit láttunk a magasban, amikor lenéztünk "otthonunkra", a Földre.























































































2016.02.01.  Foglalkozás 5-12 évesekkel

A varázslat folytatódott a héten :)
Vonalak, mozgás, illúzió, furcsa terek, különös formák...talán ezekkel a szavakkal lehetne összefoglalni azt, ami a héten történt velünk.
A mozgást, mint témát, még nem hagytuk annyiban...negyedik alkalommal közelítettük meg, egy újabb oldalról. Nem nehéz körüljárjuk a témát, hiszen végeláthatatlannak tűnnek a lehetőségek.
Ezen a héten egy kicsit más vizekre kalandoztunk, mint eddig, azt vizsgáltuk, hogy a mozgás papíron, a síkban hogyan történhet meg. Különös képeket nézegettünk, optikai csalódásokat, kavargó-gördülő-forduló mintákat, melyek megmozdultak, ahogyan rájuk tekintettünk. Ha megráztuk fejünket, a csíkok közül egy fej tűnt elő....különös...a színek fejünk és szemünk mozgatásával megváltoztak, a foltok, körök, négyzetek eltűntek! Lehetetlen.....mégis lehetséges.
Miután próbáltunk magyarázatot találni, e saját szemünkkel.fejünkkel megtapasztalt furcsaságokra, kísérleteztünk. A vetítésen látott geometriai formákat keltettük...vagyis "löktük" életre, amelyekből csodaszép minták születtek.
Majd a vonalak játékával elkészítettünk egy papírból kidomborodó kezet, ezután térben is eljátszottunk a hosszú, színes papírcsíkokkal. Izgalmas hét volt :)
















































2016.01.20.  Foglalkozás 5-12 évesekkel

A héten a mozgás témát folytattuk...
...és egy érdekes szerkezetet készítettünk el, a Zoetrope-ot, az "élet kerekét".
A berendezés segítségével különböző mozgások illúzióját keltettük állóképekkel.
Majd mi és műhelyeszközeink is kedvet kaptak egy kis mókához, nálunk saját életet élnek a papucsok, rongyok rohangálnak a padlón és páran repülni is megtanultak :) :)










































2016.01.09.  Foglalkozás 5-8 és 9-12 évesekkel

A hónap témája a mozgás.

Beszélgettünk arról, hogy milyen mozgások, mozgásfolyamatok vesznek minket körül környezetünkben, életünkben. Rájöttünk, hogy tulajdonképpen minden mozog körülöttünk, s ezeket különböző szempontok alapján csoportokba is rendeztük.

A héten az ember mozgásával, mozdulataival foglalkoztunk. Mókáztunk, eljátszottunk különböző mozgásfolyamatokat lassítva, talicskáztunk, hulla-hopp karikáztunk, síeltünk, kosárlabdáztunk, cipeltünk nehéz zacskókat a bevásárlóközpontból, balettoztunk...stb.
Egyikünket körberajzoltuk, és bejelöltük azokat a pontokat, ahol mozog a testünk kívülről, majd belülről, ezeket meg is mozgattuk, vizsgáltuk, mi mire képes.

Ezután krokiztunk, pár vonallal lerajzoltuk egymás mozdulatait tussal és ecsettel. Mindenki nagyon hamar belejött az először nehéznek tűnő skiccelésbe. A hangsúly nem a részleteken volt, hanem azon, hogy egy-két vonallal ábrázolni tudjuk a fej, a törzs és a végtagok helyét a mozdulatban. Nagyon ügyesen dolgozott mindenki, még az egészen kicsik is.
A mozdulatokból mindenki kiválasztott egyet, majd fóliából "meggyúrta" ezt. Nehézség volt, hogy az anyagot nem lehetett darabokra tépni, egy nagyobb darabból kellett az alakot megformázni. Megtapasztaltuk a fólia rossz és jó tulajdonságait is, mindenki többször próbálkozhatott. Az anyag tulajdonságának köszönhetően az elkészült alak jól mozgatható volt, így mindenki gondosan beállíthatta a mozdulatát. Ezt egy kartonon rögzítettük, majd árnyékot is rajzoltunk neki.

Ezután mindenkinek ki kellett találnia, hogy a mozdulat szerint a kis alakja milyen környezetbe illik, majd ennek megfelelően készítettünk egy színes hátteret pitt-krétával.
Így került a spárgázó alak egy tornaterembe, az ülő-merengő emberke a meleg kandalló elé, az íjász egy sűrű erdőbe, a tornász egy verseny kellős közepére! :) 




































































2015.12.18.  Foglalkozás 5-8 és 9-12 évesekkel

Sokszor másztunk és suhantunk együtt Pókemberrel, izgultunk együtt a törpékkel, míg Hófehérke nem tért magához, vagy simítottuk végig földig érő, vagy még annál is hosszabb hajunkat, úgy, mint Aranyhaj...

Mesehősökről és hősi tetteikről, gonosz boszorkányokról, barátságokról, szerelmekről olvasunk a könyvekből, látunk és hallunk róluk a tévében és a nagy vásznú mozikban.
Most belekukkantottunk, hogyan születnek meg ők! Izgalmas kalandtúrán voltunk.....

Láttuk, ahogy Glen Keane pár laza mozdulattal megformál egy Walt Disney mesehőst, pillanatok alatt elkészít több vázlatot, mozdulatsorozatot.
Megnéztük egy mese elkészítésének folyamatát az ötlet megszületésétől a végeredményig. Hogyan készül a környezet, a háttér, az erdők, a dombok....hogyan készülnek a hangok, hogyan lesznek a papíron lévő vázlatrajzokból mozgó mesehősök. Hogyan készült ez régen, és hogyan készül ez napjainkban, a különböző számítógépes  szoftverekkel, melyek jóval megkönnyítették és lerövidítették a mese elkészítésének folyamatát. Megnéztünk egy olyan technikát, amikor az alkotó egy eszközzel a kezében a levegőben hadonászva mesehősöket jelenít meg a számítógépen. Tanulmányoztuk, milyen egy rajzpad, melyen egy furcsa ceruzával rajzolva rögtön a számítógépen jelennek meg vonalaink.

Ezután mi is tervezőkké váltunk! Mesetervező mappáinkban kitaláltuk, majd elkészítettük saját történetünket. Megterveztük mesehőseinket, majd képkockáról-képkockára haladva megalkottuk mesénket, melyek között születtek örökké tartó barátságok, beteljesült szerelmek, hatalmas harcokban vívott kudarcok és győzelmek is :)


















































2015.12.15.  Foglalkozás 5-8 és 9-12 évesekkel

Ki is vagy te? 

Ezeken a foglalkozásokon kicsit egymással és magunkkal is ismerkedtünk.
Hogy épül fel az arcunk, a testünk, mekkora a szemünk, az orrunk, a szánk, a kezünk, mi meddig ér és mivel van kapcsolatban. Megtapogattuk a saját arcunkat, és megnéztük a domborulatokat....hol is a hegy csúcsa? 

Ezután választottunk egy párt magunknak, jól megfigyeltük, milyen is ő. Milyen a fejformája, a haja, a szeme színe, hogy változik az arca, amikor mosolyog...stb., majd megpróbáltuk lerajzolni először a fejét és nyakát...mert később ide csatlakozott a test többi része is. 
Vizsgáltuk a testrészek különböző formáit, kitaláltuk, mihez hasonlítanak és hogyan lehet ezeket lerajzolni.

Rajzoltunk, festettünk, vágtunk, ragasztottunk....egy pillanatra nem figyeltünk oda, és már mindenki mellett ott állt egy ügyesen elkészített hasonmása :)


























































2015.11.29.  Foglalkozás 5-8 és 9-12 évesekkel


Másztunk zöld levelek hátán, zizzentünk, csámcsogtunk, hernyó testünk hullámzott a hajszálvékony növényszárakon....majd megpihentünk egy csendes helyen, összekucorodtunk, s pici testünket csomagba zártuk......megszűnt a zaj, a világ, csak a szívdobbanást hallottuk. Telt az idő, majd mély álmunkból ébredeztünk, s erősebb, pompásabb külsőnkkel táncoltunk a nap melegében....

Az élet egyik legérdekesebb folyamatának részesei voltunk az elmúlt foglalkozásokon. Megnéztük, hogy az áttetsző, sokszor gusztustalannak tűnő lárvákból hogyan fejlődnek ki a színekkel, mintákkal teli rovarok, a hernyók miként változnak gyönyörű pillangóvá. Vizsgáltuk a felépítésüket, a formájukat, a hihetetlen mintázatokat és harsány színeket. Mindenki mesélt rovaros élményeiről, majd kiválasztotta a számára legérdekesebbet az órán megismertek közül.

Fekete kartonra készítettük el a felnagyított állatkákat, felvázoltuk őket, majd pittkrétával folytattuk a színezést. A színek élénken világítottak a fekete papíron. Ezután megfigyeltük, a rovarok szárnyán lévő erezeteket, melyeket áttetsző papírra festettünk fel fekete tintával és hegyes fapálcával. Jancsiszeggel keltettük életre őket a rovarok hátán...

Köveket festettünk, melyeket foszforeszkálós festékkel díszítettünk, így születtek meg a szentjánosbogarak. Dobozba tettük őket, és egy kis lyukon át megfigyeltük, hogyan világítanak a sötétben.

A világítós festék népszerűségének köszönhetően a csavarból, drótból és sasszegből készített rovarkáink is mind felöltöttek magukra egy sötétben tündöklő köpenyt :)












































































































2015.11.18.  Foglalkozás 5-8 és 9-12 évesekkel

Mit mondanak a madarak?

"Hát te igazán megérted,
mit a madarak beszélnek?
Nemcsak csipegnek, pityeregnek
fütyülnek és csiripelnek?
Ó, dehogyis, szólnak mást is,
van ő nekik szavuk száz is,
vagy talán még ezerszáz is!"
                                   /Z.Z./

Négy deci víz, 6 kiskanál liszt, egy lábos! Csak ennyi kell ahhoz, hogy könnyen ragasztót készítsünk, ezt már tudjuk. A neve: csiriz
A palackokról leszedtük a papírt és a kupakot, ezután kis kaviccsal megtöltöttük 8 centi magasan, hogy kis madarunk egyelőre ne röppenjen el :) 
Ezután drótból készítettünk nyak-, fej- és csőr- vázat, amit bevontunk alufóliával. Megtanultuk, hogyan lehet egyszerűen egyenes csíkokat tépni az újságpapírból, a papír szerkezetét figyelembe véve. Felcsíkoztuk, majd a csiriz segítségével rádolgoztuk a flakonra-nyakra-fejre-csőrre. Miután elkészültek a madár testecskék, megterveztük, hogyan fogjuk díszíteni őket, milyen begyük, nyakuk, szárnyuk lesz! Gyönyörű minták készültek. Következő alkalomra megszáradtak a szobrocskák, így mindenki csodás mintákkal és színekkel kelthette életre kis dalosmadarát :)






















































2015.11.03.  Foglalkozás 9-12 évesekkel

A ceruza és festés után kipróbáltuk a pasztell krétát és a pitt krétát.
Tájképet készítettünk egy különös módszerrel, a technikát hívtuk segítségül. Felpattantunk a rajzbakokra a vetítő fallal szemben, s kivetítettünk egy őszi tájképet. A szokatlan az volt, hogy a kép élességét teljesen levettük (a vetítő funkciójának segítségével), így a tájképből csak egy homályos, színfoltokkal teli ábrát láttunk. A gyerekek már erre a látványra érkeztek, nem látták a valódi, éles képet.
Elkezdtük a munkát....fél óra elteltével mindig élesítettünk egyet a képen, így egyre több részletet láttunk, s a gyerekek is rácsodálkoztak egy-egy eddig kivehetetlen formára.
Ezzel a furcsa módszerrel bátrabban álltak a feladathoz, nem egyből egy részletgazdag kép tárult eléjük. Az elején mindenki felvázolta, felsatírozta a színfoltokat, majd az élesítések után saját kis stílusukkal tovább építették a képet.
A módszer segített abban, hogy a képet ne egy ponton kezdjék el építeni, hanem egyszerre dolgozzanak a kép egészén, így jól sikerültek az arányok is. 
Végül nagyon szép tájképek születtek, az itt maradt alkotások helyet is kaptak a műhelytér falain :)


























2015.10.14.  Foglalkozás 5-8 évesekkel és 9-12 évesekkel


Füstös lilák, vörösek, bordók, kékek kavarodtak körülöttünk a fekete galaxisban, míg elbújtunk egy-egy csillag mögött. Egyszer csak egy vöröslő bolygó suhant el mellettünk, szele belekapott hajunkba, kezünkkel majdnem elértük. 
A csillagokon szökdécselve kanyargó, tejfehér útra tévedtünk, s leheveredtünk, míg egy meteorzuhatag szelte át a végtelent. Majd jött a Szaturnusz, hatalmas gyűrűjébe kapaszkodva körhintáztunk, szédültünk, míg nem szikrázó fény nem támadt, s akkor megpillantottuk a vörösen izzó napot. Megmelegedtünk fényében....majd csilingelt a kék bolygó, hogy itt van értünk!

Miután beszélgettünk a csillagképekről, a bolygókról, a tejútról, a meteorokról és sok más égi jelenségről, elkezdtük a munkát.
Egy izgalmas technikával a feketéből szivárvány színeket karcoltunk elő, akár az éjszakában fénylő város. Megnéztük mit tud a festék, ha egy csepp szappan keveredik mellé. Készítettünk mini galaxisokat, fényes bolygókat fújtunk bele, megszórtuk sóval, hogy az apró csillagok száradás után megmutassák magukat a kavargó festékcsóvák között.
Közben varázsoltunk, hiszen mi nem csak papírra tudunk rajzolni! Fénnyel festettük tele a sötét éjszakát! :)













































































2015.09.25. Foglalkozás 5-8 évesekkel


A víz alatti világ felfedezése után kimerészkedtünk a szárazföldre, hogy a vadonban és a körülöttünk élő állatok életébe is belekukkantsunk egy kicsit. 
Megfigyeltük, hogy milyen környezetben él egy-egy állat, állatfaj, melyek azok, akik egymás szomszédságában is jól megvannak. Mindenki megtalálta a hozzá legközelebb álló élőlényt, amivel az órán részletesebben foglalkozott. Megbeszéltük, hogy egymáshoz képest mekkorák ezek az állatok, mit esznek, milyen a felépítésük, a szőrzetük, a formájuk. 
Beszéltünk az élőhelyükről, az erdőről, a dzsungelről, a tisztásokról, a déli sarokról, a sziklás hegységekről és a ház táji helyekről.
Először elkészítettük a környezetet (közös terepen), illetve az élőhely "háttereket". Megtanultuk, hogyan lehet használni a pasztell- és a pitt-krétát.
Ezután agyagból mindenki megformázta saját állatkáját....vagy az egész családot :) 
Megnéztük, hogy a vékony kis lábakat hogyan lehet merevíteni, hogyan lehet fejet, testet formálni.
Nem volt más hátra, kis karton szerkezetünkbe felállítottuk a hátteret, (illetve a közös terepen kialakítottuk egy-egy állat környezetét) és elhelyeztük a kész állatokat. Kis kiegészítőkkel még otthonosabbá tettük lakhelyüket! :)



























































2015.09.25. Foglalkozás 9-12 évesekkel

Az 5-8 éves korosztály első témája az ősi művészet volt, ezen belül nem csak a barlangfestményekkel, festékkeveréssel, eszközkészítéssel, hanem az ősi törzsek épített környezetével, lakhelyével is foglalkoztunk.
A 9-12 évesekkel megvizsgáltuk ezeket a munkákat, a kunyhókat, a természetben talált eszközökből épített kis élettereket, és velük is elkészítettük őket. Majd ezt a mai életterünkkel, környezetünkkel vetettük össze. Mindenki elképzelte és kialakította saját kis lakhelyét és annak környezetét. Vizsgáltuk a két világ közötti szakaszt, a fejlődést, a különbségeket, a hasonlóságokat. Nagyon egyedi és ötletes megoldások születtek és cserélődtek a gyerekek között egy-egy használati bútor elkészítésénél. Az építés során tapasztalták, hogy a különböző anyagok hogyan viselkednek egy-egy funkcionális tárgynál, milyen megoldásokkal építhetőek egy konstrukcióvá, sok esetben kötőanyag használata nélkül. Hogyan marad talpon egy szék, egy asztal, ezek hogyan működnek egymással kölcsönhatásban. A sok anyagból mindenki válogathatott, építhetett saját ízlésének megfelelőt.
Egy közösen készített környezetben örökítettük meg a több emeletes kis csodákat! :)



























































































2015.09.13. Foglalkozás 5-8 évesekkel

Fények táncoltak a víz tetején, ahogy a nagy mélységből felpillantottunk...hatalmas csendet éreztünk, s közben mégis hallottunk valamit. Majd ezernyi kis fénycsóva táncolt el mellettünk, árnyékukba kapaszkodva úsztunk beljebb és beljebb, mígnem csodálatos, színes világ tárult elénk. Nyugalmat integető korallok simogatták hasunkat, miközben felfedeztük a tenger mélyén élő, furcsa fazonokat...
Medúzák, teknősök, rákok, csikók, cápák, delfinek, bálnák, tengeri csillagok, apró és óriási halak sokasága vett minket körül.
Eggyé váltunk a tengerrel, apadtunk, dagadtunk, éreztük hátunkon a meleg napot, majd a tajtékzó hullámokat is a nagy viharban. Megunva a sós állóvizet folyóvá lettünk, s körbe utaztuk a világot. Folyónak lenni egészen más volt, néha elváltak útjaink, de a tengerben újra találkoztunk... 
Vízi emlékeinket megosztottuk egymással, beszélgettünk a vizek tulajdonságairól, különbségeikről. Megnéztük milyen állatkák élnek a folyóban, a tengerben, az óceánban. Miben különböznek, milyen formájúak, milyen színűek. Nem csak a víz alatti világot tanulmányoztuk, hanem a víz felszínén előforduló élőlényeket is. 
Élményeinkből tengert varázsoltunk a műhelyben, majd jött értünk a nagy óceánjáró... :)































































































































2015.09.11. Foglalkozás 5-8 évesekkel

Jártatok már barlangban? 
Mi időutazáson voltunk...egészen az őskorig! Barlangban jártunk, ahol megfigyeltük a barlangfestményeket, amiket az ősember vésett és festett fel a barlangok falára és mennyezetére. Azt is megtudtuk, hogy régen az ősember milyen eszközöket használt az alkotáshoz, amiket saját maga készített, s milyen anyagokból szerezte a vörös, sárga, fekete, fehér színeket. Láttunk bölényeket, mamutokat, lovakat, őzeket, vadászó embereket, furcsa jeleket.
Zenéltünk kövekkel, dobokkal, táncoltunk a tűz körül és énekeltünk ősi nyelven!
Ezután elindultunk az őserdőbe, és szereztünk botokat, köveket, földet, leveleket, hogy elkészítsük saját festőeszközeinket és festékeinket. Csupán pár összetevőből lett föld-festékünk, zúztunk vörös por-festéket, amit hígítottunk, ismerkedtünk a faszénnel, és nyertünk zöld színt is az összegyúrt levelekből!
Nem volt más hátra, mint, hogy saját barlangunk falát is megtöltsük állatokkal, jelenetekkel, furcsa formákkal és jelekkel!
Készítettünk barlang-ecsetet botból és állatbőrből, nagyon jól tudtunk vele festeni!
A mű elkészülte után megnéztük, hogy a természetben összegyűjtött anyagokból hogyan készíthetünk kunyhót. Csupán ágakra, kötözőkre, levelekre volt szükségünk!
Egy-két bonyolultabb csomópont megoldása után talpra álltak a kunyhók, és kis ősembereink nyugovóra térhettek a nagy munka után :)










































































2015.08.20.   Foglalkozás 5-9 évesekkel


https://www.youtube.com/watch?v=SPp4drBKpPs

Egyszer, valahol messze, egy kislány üldögélt kis kuckójában, mint most mi itt. Kezében egy csodaszép könyvet tartott. A könyv kék és vörös színekben pompázott, vastag borítása fényesen tündökölt, hiszen a benne rejlő sorok nem akármilyen történetet meséltek el…

… a domboldalakon ezernyi virág ontotta illatát, a fák egészen az égig értek, a felhők pehely hátukon hozták a meleg, táncoló szellőt, mely a virágos mező felett elhaladva a felkapott szirmokból ezernyi színes lepkét varázsolt a végtelenig, amíg a szem ellátott. A hely neve Miridon volt…

…  lakói, a Bibók, kedves kis emberek, szívükben hordozták Miridon minden gyönyörűségét. Nap - nap után útra keltek, s mintákat gyűjtöttek. Kosárkájukban volt minden, melynek mintája, formája, színe megtetszett. Kis fatörzs darabok az égig érő fákról, terméseinek magvai, hatalmas falevelek, tó vize rajzolta kövek, szitakötők homokban hagyott szárnycsapásai, a Hold földre rajzolt árnyékai. Volt minta, amit nem lehetett kosárba tenni, kézzel nem volt fogható, csak lehunyt szemmel az emlékezet tudta azt felidézni…

… egyszer egy Bibó azt kérdezte egy társától: 

- Tudod miért szeretek itt élni?

- Miért? – kérdezte a másik Bibó

- Mert minden nap szép dolgokat látok és gyűjtök, minden apró dologban észreveszem a szépséget – mondta – nézd meg ezt az egyszerű falevelet, mennyi utacska fut rajta, akár egy labirintus…

… a Bibók a hazavitt mintákból kis műhelyükben csodaszép amuletteket készítettek, melyeket a Miridonba érkező vendégeknek ajándékoztak. Így a hazaérkezők vihettek az itteniek bájából, kedvességéből, szeretetéből egy darabkát, s ez boldogabbá tette napjaikat.

...ám jött az Őszi ünnep, s a Bibóknak segítségre volt szüksége az amulettek elkészítésében, hiszen rengeteg vendég érkezett a városba. Egy Bibó kézzel írott levelet küldött a Felhőtáncoló Műhelybe, hogy a sok kis kéz munkára álljon, és segítsen az amulettek készítésében. Érkezett mindenféle miridoni minta, titkos eszköz, Miridon földjéből való agyag és fehér por, mely vízzel elkeverve szilárddá köti az amulettbe rejtett mintákat...

… így a kis művészek nekiálltak a munkának, színes dobozokat is készítettek, hogy az amulettek biztonságban érjenek vissza Miridon földjére…





































































2015.08.13.   Foglalkozás 5-8 évesekkel



Ma a színekkel foglalkoztunk, játszottunk, ismerkedtünk.
Mindenki "felöltött" magára egy színt, így történt, hogy Zöld Flóra, Sárga Márk, Rózsaszín Berta, Kék Hanna, Piros Dana, Narancs Luca, Barna Ádám, Bordó Laura, Okker Domi, Lila Klaudia megszületett. Megkerestük "magunkat" híres művészek alkotásain, kiabáltunk, pörögtünk, hasra feküdtünk, ha észrevettünk egy kék ruhát, egy vörös naplementét, vagy egy zöld árnyékot a kacifántos képek között. 
Ezután fel is vettük a művészek által komponált képek főszereplőinek mozdulatait, akik néha gondolkodtak, szomorkodtak, lantot pengettek, birkóztak vagy éppen furcsa táncra perdültek.
A móka után minden SZÍNÜNK elfoglalta a helyét az asztal mellet. Egy történetet meséltünk el mondatról-mondatra, s mindenki saját színével alkotta meg a hallottakat. A furfang csak az volt, hogy minden mondatnál tovább álltunk szomszédunk munkájához, s ott kellett folytatnunk a történet festését. Így történt, hogy született rózsaszín domb, sárga felhő, piros tenger....hogy is van ez? A végére fergeteges színes képek születtek, s mindenki megtalálta a képek között saját keze nyomát!
A történetben úgy volt, hogy ez a Morcos Marci végül beadta a derekát, és barátságot kötött Virág Lacikával.....ami egy elég derék dolog volt tőle, így fontosnak tartottuk, hogy mintázzunk róla egy életnagyságú szobrot is! Morcos Marci talán itt már nem is volt olyan morcos, és színes ruháiban nem is tűnt olyan barátságtalannak :)








































1 megjegyzés:

  1. Szeretnek megegyszer kisfiu lenni hogy ott lehessek köztetek es Morcos Marcit felvidithassam!

    VálaszTörlés